Voeding en ouder worden

 

Waarom is voeding belangrijk voor ouderen?

Een goede voeding is natuurlijk voor iedereen belangrijk. Maar de biologische verandering wanneer mensen ouder worden kunnen invloed hebben op onze gezondheid en zorgen ervoor dat we meer of minder van bepaald voedingsstoffen nodig hebben. Vooral voeding wat rijk is aan eiwitten, vezels, cacium, ijzer, vitamine A en C en foliumzuur zijn bijvoorbeeld belangrijker. En voeding met veel natrium, verzadigde vetten en zoetstoffen kunnen beter wat minder gegeten worden voor een goede gezondheid.

 

Cardiovasculaire gezondheid

Als mensen ouder worden is een cardiocasculaire gezondheid steeds belangrijker, vooral omdat hart- en vaatziekten een van de belangrijkste dooroorzaken is onder oudere volwassenen in Nederland voor zowel mannen als vrouwen. De beste manier om dit te doen is door gezonder te gaan eten, hierdoor zal het cardiovasculaire systeem verbeteren.

Het is belangrijk om eten met veel ongezonde vetten zo veel mogelijk te laten staan, en eten met gezonde vetten juist te nemen. Ongezonde vetten zoals transvetten die in bijvoorbeeld  verwerkt voedsel en verzadigde vetten in dierlijke producten zoals vlees zit. Deze verzadigde vetten kunnen het cholesterolniveau verhogen en dat zorgt weer voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. 

Een paar voorbeelden van gezonde vetten zijn enkelvoudig onverzadigde vetzuren die we tegenkomen in olijfolie, amandelen, pompoenpitten, en avocado. Daarnaast moeten veel mensen zich ook richten op omega-3 vetzuren die aanwezig zijn in walnoten, lijnzaad, en vette vis, zoals zalm en sardines.

Gezonde botten

Als mensen ouder worden dan beginnen de botten minder sterk te worden. Bot-gerelateerde ziekten zoals osteoporose en osteomalacie staan in verband met een verhoogd risico op botbreuken, zeker als een ouder iemand een keer valt. Vitamine D en calcium zijn belangrijke voedingsstoffen die oudere mensen kunnen helpen met het behoud van sterke botten. Ons lichaam maakt vitamine D aan nadat onze huid wordt blootgesteld aan zonlicht.

Wanneer iemand niet voldoende blootstelling aan de zon krijgt, dan is het belangrijk om genoeg vitamine D supplementen in te nemen. De reden hiervoor is omdat vitamine D alleen te vinden is in een zeer beperkt aantal voedingsmiddelen, waaronder levertraan en vitamine D versterkte zuivel en vruchtensappen. Vitamine D helpt het lichaam ook om calcium beter te absorberen. Calcium is gemakkelijk te vinden in zuivel, soja, groene bladgroenten, en amandelen.

Immunologische gezondheid

Ons immuunsysteem beschermt ons tegen pathologische organismen, stoffen, en infectieziekten. Mede hierdoor is het van belang dat we er ervoor zorgen dat het immuunsysteem gevoed wordt door voedingsstoffen zoals vitamine A, C, D, E en zink.

 

Wat is gezonde voeding voor ouderen?

We weten dus dat het belang achter een gezonde voeding voor ouderen is om de mentale helderheid te houden, ervoor te zorgen dat het immuunsysteem versterk wordt, de dagelijkse hoeveelheid energie te verhogen, en het beter beheersen van problemen die samenhangen met een chronische ziekte. Voeding is meer dan alleen het voedsel dat je eet, het gaat ook om het verbeteren van de algemene gezondheid, ervoor zorgen dat jij je goed en sterk voelt, en ervoor zorgen dat je mentaal scherp blijft. Net zoals bij mensen op elke leeftijd is de grondslag van een goed dieet voor ouderen het eten van gezond voedsel en regelmatig lichaamsbeweging te krijgen.

Calorieën

Voor een persoon van een gemiddelde leeftijd is de calorie inname vastgesteld op basis van lengte, gewicht, en hoeveel die persoon zich dagelijks fysiek inspant. Vaak verliezen veel mensen een paar kilo als ze ouder worden, dus calorie-inname is belangrijk wanneer we kijken hoe actief iemand is. Een vrouw van boven de 50 jaar, die weinig beweging heeft, moet ongeveer 1.600 calorieën per dag consumeren. Als deze zelfde vrouw wel actief is dan zou ze dagelijks 2.000 calorieën moeten eten om hetzelfde gewicht vast te houden. Mannen met weinig beweging boven de 50 jaar zouden ongeveer 2.000 calorieën moeten eten, maar als ze wel actief zijn moeten ze ongeveer tussen de 2.400 tot 2.800 calorieën per dag eten.

Eten

Wanneer mensen ouder worden is het belangrijk dat er bepaalde voedingsmiddelen opgenomen worden in het dagelijks dieet. Aanbevolen is dat oudere mensen dagelijks 6 ons volkoren granen eten, 2 ½ kopjes groenten, 1 ½ kopjes fruit, 3 kopjes melk en 5 ons vlees en/of bonen per dag. Het eten van voedingsmiddelen die veel vezels bevatten voorkomt constipatie en de hoeveelheid vloeistof zorgt ervoor dat de mensen voldoende vocht binnenkrijgen.

Lichaamsbeweging

Zelfs met een leeftijd van 80 jaar is het belangrijk om genoeg beweging te krijgen en te blijven houden volgens experts, het is misschien niet heel gemakkelijk om de draad op te pakken en het zal niet snel gaan maar onderhouden is erg belangrijk zelf op late leeftijd.

Bepaalde ideeën die mensen vaak geven zijn een goede wandeling, spelen met de kleinkinderen of een huisdier, of bijvoorbeeld zelf achter in de tuin werken om zo genoeg lichaamsbeweging te krijgen. Daarnaast worden er voor veel oudere mensen ook lessen aangeboden op een buurthuis. Het is altijd goed om te kijken of er misschien ideeën zijn die specifiek gericht zijn op oudere mensen.

Bepaalde dingen vermijden

Snoepjes zitten vol met lege calorieën. Volgens de "Universiteit van Florida" moeten senioren ervoor zorgen dat ze deze voedingsmiddelen zo veel mogelijk vermijden, vooral omdat ze geen voedingswaarde toe voegen aan een dieet. Omdat oudere mensen meer kans hebben op een te hoge bloeddruk en aandoeningen die geassocieerd worden met hypertensie is het een goed idee om voedingsmiddelen met een teveel aan zout en natrium te vermijden. Het gebruik van een zoutvervanger als je denkt dat je eten anders flauw smaakt is dan ook een goede tip.

Mediterraan dieet

Als mensen het gemakkelijker vinden om gewoon om een vast dieet te volgen dan is het populaire mediterrane dieet een zeer goede optie voor veel oudere mensen. Bij onderzoek in 2005 uitgevoerd door het “British Medical Journal” bleek dat oudere mensen die ervoor zorgden dat ze het mediterrane dieet volgenden hun levensduur verhoogden met 8 tot 14 procent, dit resultaat was afhankelijk van hoe goed ze het dieet volgden.

Met mediterrane voeding eet je veel groenten, peulvruchten, fruit, vis, en onverzadigde vetten zoals olijfolie. Hierbij is het belangrijk om de inname van verzadigde vetten te verminderen en ook zuivelproducten en rood vlees zoveel mogelijk te vermijden. Een mediterraan dieet wordt volgens de Kanker Bestrijding ook verwezen naar een lager risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en kanker.

Bron: http://www.optimalegezondheid.com/gezond-eten-voor-ouderen/

Psychosociale gezondheid en emotionele gezondheid

Wat voor invloed heeft een depressie op het ouder worden?

Een depressie heeft zowel psychische als lichamelijke gevolgen. Een aantal psychische gevolgen zijn: veel denken aan zelfmoord, nergens zin in hebben en heel erg bang zijn en je heel erg schuldig voelen.

 

Een aantal lichamelijke gevolgen zijn:  

Veranderde eetlust en minder energie.

Wist u dat? 2 tot 3 procent van de ouderen een ernstige depressie heeft? 

 http://www.optimalegezondheid.com/depressie-heeft-vele-gevolgen/

Welke emotionele invloeden spelen een rol bij het ouder worden?

Dat kunnen er een hoop zijn. Verdriet bijvoorbeeld. Als mensen erg verdrietig zijn of misschien zelfs depressie hebben zijn ze vaak erg moe en hebben ze nergens zin in.

Maar als mensen iets moois meemaken kunnen daar juist energie van krijgen en neemt de levenslust toe. 

Wist u dat? Ouderen vaak beter emoties kunnen herkennen dan jongeren? 

10 make-up tips die u er jonger uit laten zien

Kleine veranderingen in je dagelijkse maquillage kunnen jaren verschil uitmaken! 10 tips voor een stralend jong uiterlijk.
 
Tip 1: Lipgloss voor vollere lippen
Volle lippen maken je mond sensueel en sexy. Maar volle lippen associëren we ook met een jeugdig en jong uiterlijk. Dit is gemakkelijk te begrijpen als je weet dat onze lippen - niemand ontkomt eraan - naarmate de jaren verstrijken smaller worden. Dus wil je jong overkomen, gebruik dan make-up die je lippen er voller uit laten zien. Gloss is hiervoor het aangewezen product. Matte, donkere lippenstift maakt je lippen smaller, een wat lichtere en glanzende lippenstift met daarover nog eens een glosje maakt je lippen voller.
 
2. Forse wenkbrauwen
Smalle wenkbrauwen zijn retro en maken het gezicht ouder. Epileer je wenkbrauwen daarom niet teveel en probeer eens om je wenkbrauwen met een wenkbrauwpotlood iets voller te maken dan ze in werkelijkheid zijn. Je smokkelt er jaren van je leeftijd mee af! Pas wel op dat je je wenkbrauwen niet te donker maakt.
 
3. Blozende koontjes
Vaak hebben we de neiging om blush - net zoals in de jaren '80 - in een diagonale lijn onder de jukbeenderen aan te brengen. Hierdoor creëer je inderdaad een schaduw in je gezicht waardoor je gezicht magerder wordt. Maar vaak is dat een resultaat dat we, zeker als we wat ouder worden, nu juist niet willen bereiken. Voor een voller en jonger gezicht breng je blush op de koontjes van je wangen aan. Voor een blozende en jonge look. En stap eens over van het geijkte oranjerood naar een zachtroze blush. Zo'n verliefde blos lag er nog nooit over je wangen!
 
4. Foundation
Teveel make-up zorgt ervoor dat je er ouder uit ziet, dat geldt ook voor de foundation. Ga voor een natuurlijk effect. Een trucje dat de sterren (of hun make-up artiesten) op de rode loper wel gebruiken, is het volgende. Stip de te corrigeren vlekjes en zones van je gezichtshuid aan met een make-upkwast met een corrigerend product en breng vervolgens een heel lichte foundation op de nog onbedekte huid aan.
 
5. Pas op met glanzende oogschaduw
Glans- en glitteroogschaduw hebben de onhebbelijke gewoonte om rimpels te accentueren. Zoals topmodel Lauren Hutton het ooit uitdrukte: 'Shimmer can act like 'airport runway lights' -- illuminating every line, wrinkle and pore.' Gebruik daarom bij voorkeur matte oogschaduw.
 
6. Wit oogwit
Hoe vaak is ons oogwit nu eens niet wit (klinkt dat niet tegenstrijdig?) Een slapeloze nacht, een glaasje teveel, contactenlenzen of lange uren achter de computer. Het helpt allemaal niet mee om met een heldere oogopslag voor de dag te komen. Houd oogdruppeltjes bij de hand. Ze zorgen ervoor dat uitgezette adertjes weer tot de normale proporties worden teruggebracht. Gebruik dit soort producten echter met mate. Ze kunnen op den duur juist rode ogen veroorzaken. Lees meer over rode ogen.
 
7. Blauwe oogschaduw
Wil je geen oogdruppeltjes voor witter oogwit gebruiken, ga dan eens voor donkerblauwe smokey eyes. Volgens topvisagist Tom Pechaux doet de donkerblauwe kleur je oogwit witter uitkomen.
 
8. Ga voor zachte lijnen
Harde lijnen maken oud, zachte lijnen maken jong. 'Blenden' is in de make-up het sleutelwoord. Schaf een paar zachte make-upkwasten aan waarmee je je make-up goed kunt vervagen. Werk vooral oogschaduw en blush mooi uit. Wil je een lijntje langs je bovenste wimpers trekken, ga dan niet voor een vloeibare eyeliner maar gebruik een zacht oogpotlood en vervaag het lijntje met een make-upkwast.
 
9. Zo min mogelijk make-up
Hoe meer make-up je gebruikt, hoe ouder je eruit ziet. Ga voor zo min mogelijk make-up en houdt het zo natuurlijk mogelijk. Rode lippen mogen dan in zijn, maar kies eens een wat zachtere nuance. En gebruik zachte warme kleuren voor de basis. Vermijd een dikke, poederachtige koek die je gezicht 'uitvlakt' en alle diepte weghaalt, maar ga voor een crèmeachtige foundation en verwarm de slapen, kaaklijn en de weerszijden van je gezicht met een lichtgouden/bronzen poeder.
 
10. Natuurlijke wimpers
Voor je bovenste wimpers kun je zwarte mascara gebruiken. Kies een mascara met een natuurlijk effect. Laat de onderste wimpers ongekleurd of gebruik hiervoor een lichtere mascara (bijvoorbeeld bruin). Je kunt in plaats daarvan ook wat lichtbruine oogschaduw onder het oog vervagen. Dit komt veel natuurlijker over dan hard aangezette zwarte wimperhaartjes.
 
 
Bron:  http://www.trendystyle.net/beauty/makeupschool/10-makeup-tips-voor-een-jonger-uiterlijk.html 

Omgeving en ouder worden

- Hebben genen invloed?

 

Genen invloed op je gezondheid

Het maken van slechts een paar veranderingen in jouw dagelijkse levensstijl kan je helpen langer en gezonder te leven. Een recente studie toonde aan dat vier slechte gewoontes: roken, te veel alcohol drinken, niet genoeg lichaamsbeweging, en niet voldoende fruit en groenten eten ervoor zorgen dat iemand minder oud wordt – soms kan het maar liefst 12 jaar schelen!

 

Gelukkig kan je er iets aan doen om ongezond gedrag te corrigeren en een gezonder leven te hebben. Vandaar deze special, we bekijken alle aspecten van gezond leven en kijken hoe we eventuele problemen met ouder worden kunnen verslaan.

 

De impact van genen op het ouder worden

Wanneer iemand het gevoel heeft dat ze ‘oud’ aan het worden zijn, dan zijn het voor de meeste mensen vaak zichtbare veranderingen waar ze aan denken. Mensen denken aan grijs haar of dat de huid niet zo glad lijkt als deze vroeger was. Dit zijn echter slechts uiterlijke tekenen van een reeks biologische processen die binnen onze cellen en het lichamelijk systeem voor ‘veroudering’ zorgen. Hoewel ouder worden een van de weinige ervaringen is die alle mensen met elkaar gemeen hebben, weten we er eigenlijk bar weinig vanaf. Het is een van de minst begrepen processen. Er zijn echter genoeg theorieën waarom tijd onze persoonlijke biologie beïnvloed:

 

http://www.optimalegezondheid.com/leef-lang-en-gelukkig-deel-1-hebben-genen-invloed/ 

 

 

- Luchtvervuiling en de gevolgen vor je gezondheid 

 

Luchtvervuiling  

Luchtvervuiling is helaas een onzichtbaar probleem. Dat maakt het echter niet onbelangrijk! Er zitten veel verschillende stoffen in de lucht die schadelijk zijn voor je gezondheid. Luchtvervuiling staat hoog op de lijst van doodsoorzaken in Nederland.

 

Slecht voor je gezondheid

Vervuilde lucht is ongezond. Een aantal feiten op een rij:

- Wonen of naar school gaan in de directe omgeving van een snelweg heeft hetzelfde effect op je gezondheid als het meeroken van sigaretten;

- Door langdurige blootstelling aan concentraties luchtverontreiniging zoals we die in Nederland nu hebben, leeft de Nederlander gemiddeld 1 jaar korter. Dat is meer dan het effect van bijvoorbeeld overgewicht;

- De OECD concludeert in maart 2012 dat luchtvervuiling in 2050 de grootste milieugerelateerde doodsoorzaak ter wereld zal zijn. In Nederland is het nu al de derde milieugerelateerde doodsoorzaak;

- Het Planbureau voor de Leefomgeving stelt dat jaarlijks duizenden Nederlanders een jaar eerder overlijden als gevolg van luchtvervuiling. In Europa gaat het om 500.000 mensen;

- TNO en Erasmus MC hebben onderzocht dat luchtvervuiling een nadelig effect heeft op zwangere vrouwen en op het geboortegewicht van hun baby's;

- Luchtvervuiling door verkeer veroorzaakt economische schade ter waarde van zo'n 4 miljard euro, volgens onderzoeksbureau CE Delft. Voor Europa is de inschatting maar liefst 150 miljard euro;

- Tienduizenden Nederlanders hebben luchtwegklachten door de vervuiling door verkeer. Vooral kinderen, ouderen en astmapatiënten zijn het slachtoffer;

- Kinderen die opgroeien of naar school gaan in gebieden met verkeersgerelateerde luchtvervuiling hebben vaker last van luchtwegen en allergieën en hebben een vijf keer grotere kans op zwakke longen. Ze houden de rest van hun leven een grotere kans op verschillende aandoeningen en een zwakkere gezondheid.

- Wij wonen in de vieste lucht Envisat satellietbeeld NO2 boven Europa

- De lucht boven een groot deel van Nederland is het vieste van Europa. Vooral boven de Randstad en Noord-Brabant is dit het geval. Dit werd pas echt duidelijk door de beelden van de milieusatelliet Envisat in 2004. Deze satelliet heeft gedurende 18 maanden de stikstofdioxide (NO2) in de lucht gemeten. De rode vlekken zijn het viest.

 

https://milieudefensie.nl/luchtkwaliteit/probleem-en-oplossing/luchtvervuiling-en-de-gevolgen-voor-je-gezondheid 

Roken en ouder worden

- Wat zijn de gezondheidsgevolgen van roken?

- Welke ziekten kun je nou precies krijgen als je rookt?

 

Per jaar overlijden 20.000 mensen door roken

In 2012 overleden in totaal ongeveer 20.000 mensen als gevolg van een aan roken gerelateerde aandoening. Roken is bij mensen boven de twintig jaar verantwoordelijk voor een groot deel van de sterfgevallen door longkanker (86%), COPD (80%) en een aantal vormen van kanker in het hoofdhalsgebied (54% tot 85%). Daarnaast is circa 16% van de sterfte aan hartziekten, 7% van de sterfte aan beroerte en 12% van de sterfte aan hartfalen.

 

Circa 90% nieuwe gevallen van kanker en COPD door roken

Het grootste deel van alle nieuwe gevallen (incidentie) van longkanker en COPD komt door roken. Van de incidentie van longkanker komt 91% door roken, van de incidentie van COPD is dat 85%. Ook een aanzienlijk deel van de incidentie van hart- en vaatziekten is toewijsbaar aan roken.

 

Roken verhoogt kans op veel aandoeningen

Roken verhoogt vooral het risico op longkanker, strottenhoofdkanker, COPD, mondholte- en keelkanker en slokdarmkanker. Daarnaast is door roken het risico op veel andere aandoeningen verhoogd.

Bij rokers is het risico op allerlei luchtwegklachten groter, zoals verminderde longgroei, respiratoire symptomen (hoesten, slijm, piepen en ademnood), vroege achteruitgang in longfunctie en (moeite met het onder controle houden van) astma gerelateerde symptomen. Tot slot kan roken het beloop van een ziekte ongunstig beïnvloeden; roken versnelt bijvoorbeeld bij patiënten de overgang naar een volgende ziektefase.

 

Meer zelfgerapporteerde chronische ziekte onder rokers

Onder mensen die dagelijks roken komen een of meer chronische ziekte(n) meer voor dan onder mensen zonder risicofactoren (roken, zwaar alcoholgebruik en overgewicht). Dat geldt nog iets meer voor mensen die dagelijks roken en ook overgewicht hebben. Ook van de mensen die zowel roken, overgewicht hebben als zwaar alcohol gebruiken, hebben er meer een chronische ziekte dan van de mensen zonder risicofactoren, maar de samenhang is iets minder sterk dan voor roken in combinatie met overgewicht. Tussen rokers die ook zwaar alcoholgebruiker zijn enerzijds en mensen zonder risicofactoren anderzijds is er geen verschil in het hebben van een of meer chronische aandoening(en).

 

Rokers vinden zichzelf minder gezond

Vergeleken met mensen zonder risicofactoren (roken, zwaar alcoholgebruik en overgewicht) zijn er onder dagelijkse rokers meer mensen die hun gezondheid als “gaat wel” of “(zeer) slecht” beoordelen. Dat geldt nog iets meer voor rokers die zwaar alcohol gebruiken en vooral voor rokers met overgewicht; ten opzichte van mensen zonder deze risicofactoren. Het verschil met mensen zonder risicofactoren is het grootst voor mensen die zowel roken, overgewicht hebben als zwaar alcohol gebruiken.

 

Langetermijn effecten shisha-pen nog onbekend

Waterpijp roken heeft dezelfde gezondheidsrisico’s en is gerelateerd aan dezelfde ziektes als veroorzaakt door het roken van sigaretten. Het is nog niet niet duidelijk of het gebruik van een shisha-pen, een elektronische waterpijp, op lange termijn schadelijk is. Bij gebruik van de shisha-pen worden damp van propyleenglycol en glycerol geïnhaleerd, wat leidt tot blootstelling van de luchtwegen en longen aan deze dampen. Het kortdurend gebruik kan daardoor leiden tot irritatie van de luchtwegen (droge keel of hoesten). Effecten na langdurig gebruik kunnen aan de hand van de beschikbare gegevens niet worden ingeschat. Dit komt mede doordat nog onvoldoende bekend is hoe consumenten de shisha-pen precies gebruiken.

 

Roken heeft ook andere nadelen

Roken gaat ook samen met een slechtere kwaliteit van leven, meer ziekteverzuim en een hoger zorggebruik. In vergelijking met andere leefstijlfactoren is de bijdrage aan de totale ziektelast bij roken hoog. Ten opzichte van niet-rokers verliezen rokers in Nederland gemiddeld 4,1 levensjaren en 4,6 gezonde levensjaren. In vergelijking met andere risicofactoren is het verlies aan levensjaren voor roken het grootst.

Er zijn uitzonderingen waarbij roken ook voordelen heeft voor de gezondheid. De ziekte van Parkinson en colitis ulcerosa komen bijvoorbeeld minder vaak voor bij rokers. Ook hebben zwangere vrouwen die roken een kleinere kans op pre-eclampsie (verhoogde bloeddruk met eiwitverlies via de urine). Dit voordeel weegt niet op tegen de vele nadelen van roken voor zowel moeder als kind.

 

Passief roken verhoogt risico op longkanker en hart- en vaatziekten

Bij mensen die worden blootgesteld aan omgevingstabaksrook (passief roken) neemt het risico op longkanker met 20% tot 30% toe ten opzichte van mensen die niet aan tabaksrook worden blootgesteld. Ook is het risico op hart- en vaatziekten door roken naar schatting 20% tot 30% verhoogd. Passief roken veroorzaakt in Nederland jaarlijks enkele honderden sterfgevallen aan longkanker en enkele duizenden sterfgevallen aan hart- envaatziekten. Ook vergroot passief roken bij (vooral astmatische) volwassenen de kans op chronische luchtwegklachten. Bij (astmatische) kinderen leidt passief roken tot een grotere kans op (ernstige) infecties en een hogere frequentie van luchtwegsymptomen. De verhoging van het risico varieert tussen de 20% en 50%, afhankelijk van de klachten, aard en mate van blootstelling en leeftijd van de kinderen. Ook kan passief roken negatieve effecten op de longfunctie van kinderen hebben, kan het leiden tot middenoorontsteking of tot verergering van astma. 

 

Hoe eerder gestopt, hoe lager het sterfterisico

Hoe eerder een roker stopt met roken, hoe sterker het risico op voortijdige sterfte daalt. Uit een Engelse studie onder mannen geboren in de periode 1900-1930 bleek dat de rokers gemiddeld 10 jaar eerder dood gaan dan de mannen die nooit hebben gerookt. Een rokende man die voor het zestigste levensjaar stopte met roken, verlengde zijn leven gemiddeld met drie jaar. Bij stoppen voor het vijftigste jaar was dat zes jaar en voor het veertigste levensjaar negen jaar. Het sterfterisico wordt ook bepaald door de duur van het roken, het aantal sigaretten dat gerookt wordt en de diepte van het inhaleren van de rook.

 

Gezondheidseffecten van stoppen met roken beginnen direct

Vrijwel direct nadat een roker gestopt is met roken (na 20 minuten), daalt de bloeddruk en hartslag. Na 12 uur is het niveau van koolstofmonoxide in het bloed weer normaal en na 2 tot 12 weken is de longfunctie en bloedsomloop verbeterd. Na 1-9 maanden is de rokershoest verdwenen en heeft de ex-roker meer adem. Een jaar nadat de roker gestopt is, is het verhoogde risico op coronaire hartziekten gehalveerd. Tussen de 5 en 15 jaar na het stoppen is de kans op een beroerte afgenomen tot die van een nooit-roker. Na 10 jaar is het verhoogde risico op longkanker gehalveerd en het risico op andere kankersoorten (mond, keel, slokdarm, blaas en alvleesklier) verminderd. Na 15 jaar is het risico op hart- en vaatziekten ongeveer gelijk aan dat van een niet-roker.

 

 

http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/roken/wat-zijn-de-mogelijke-gezondheidsgevolgen-van-roken/ 

Lichamelijke gezondheid en ouder worden

Waarom is beweging belangrijk voor ouderen?

Uit onderzoek is gebleken dat, naarmate mensen ouder worden, ze minder gaan bewegen. Dat is jammer, want bewegen is belangrijk: het vertraagt het proces van ouder worden en het is gezond voor de geest.

Voor ouderen is bewegen ook belangrijk omdat ze dan langer thuis kunnen blijven wonen. Als hun lichamelijke conditie slecht is, kunnen ze veel huishoudelijke taken niet meer uitvoeren. Behalve dat beweging dus goed is voor lichaam en geest is het voor ouderen ook belangrijk om een stukje zelfstandigheid te behouden.

Wist u dat? Het aantal longblaasjes bij ouderen afneemt en de longen daardoor minder zuurstof opnemen?

 http://www.ouderen-thuis.nl/voorkomen-van-ouderdomskwalen-en-ziekten/beweging.html

Waarom gym met ouderen?

Als ouderen regelmatig gymen hebben ze minder kans op valllen en ook hun botten ontkalken minder snel. 

Behalve dat beweging gezond is voor lichaam en geest is het voor ouderen ook een mogelijkheid om nieuwe mensen te leren kennen.

 http://wp.digischool.nl/lo/waarom-gym/